Peter de Rijcke
Zeist 1945 - Hoorn 2022
Peter de Rijcke studeerde in de tweede helft van de jaren zestig aan de Rietveldakademie in Amsterdam en volgde er een jaar modeltekenen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten.
In 1967 kreeg hij een eerste tentoonstelling in zijn toenmalige woonplaats Zaandam en in 1969 debuteerde hij in de Amsterdamse galerie Sergej.
Sinds 1972 woont en werkt hij in Hoorn, waar hij een herkenbare figuratieve schilderstijl ontwikkelde met onderwerpen als landschappen, stads- en havengezichten en portretten.
Tot 1977 werkte Peter de Rijcke part time bij het Dagblad voor West-Friesland, voor welke krant hij beeldende kunst- en theaterrecensies schreef en politieke cartoons tekende. Hij nam in die tijd ook het initiatief tot het opzetten van atelierhuisvesting in Hoorn en was betrokken bij de oprichting van de Kunstuitleen West-Friesland in 1975 en de Kunstenaarsvereniging in Hoorn in 1979. Maar bovenal raakte hij in zijn nieuwe woonplaats geïnspireerd door de schilderachtige oude haven, waar schepen van de bruine vloot figureerden tegen een decor van 17e eeuwse gevels. Series etsen, aquarellen en schilderijen ontstonden in die tijd rond dit lokale maritieme thema.
Begin jaren tachtig begon Peter de Rijcke te experimenteren met heftige schildertechnieken op grote formaten. De kleurrijke en stormachtige voorstellingen die in deze periode ontstonden tonen liefdesparen en rockbands, maar vervolgens ook weer landschappen, portretten en maritieme onderwerpen. Halverwege de jaren negentig ontdekte hij de aparte mogelijkheden van schilderen met paletmes, waarmee verf snel kon worden opgezet en makkelijk gemodelleerd. Zijn meest recente schilderijen laten een combinatie van paletmes- en penseeltechnieken zien. Verschillende soorten langharige penselen zijn daarbij onmisbare instrumenten om de soms subtiele gevoeligheden van een voorstelling te kunnen uitdrukken.
In vooronderzoek gebruikt Peter de Rijcke soms de mogelijkheden van digitale fotografie en de computer, maar vaak werkt hij ook buiten direct naar waarneming. Uiteindelijk ligt de essentie van het schilderen en tekenen bij hem in het klassieke ambachtelijke procédé van zien, interpreteren en vervolgens handmatig uitwerken. Door hem toegepaste technieken zijn olieverf of acrylverf op doek, aquarel, gouache en zeefdruk. Een persoonlijke romantische visie vormt de rode draad in zijn werk. Favoriete werkplekken vindt Peter de Rijcke in de oude haven van Hoorn, rond de Waddenzee, en op diverse locaties in Frankrijk, met name Normandie.
Op dit moment werkt hij aan het project De Geschilderde Stad. Een niet meer eindigende serie schilderijen met Amsterdam als onderwerp.
Peter de Rijcke is lid van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders, het Kunstenaars Centrum Bergen en de Kunstenaars Vereniging Hoorn en Omstreken.
Hij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Zijn werk is in 2007 te zien geweest in het C.Y. Tung Maritime Museum Shanghai (China) en verder onder meer in de Mystic Maritime Gallery (USA), de Kunsthalle Wilhelmshaven (BRD), de Scheepvaartmusea te Amsterdam en Rotterdam, de Pulchri Studio in Den Haag, het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen, het Marinemuseum Den Helder en het Westfries Museum te Hoorn. Hij is op dit moment een gevraagde kunstenaar in vele grote Kunstuitlenen in Nederland.
Verder schreef hij boeken over de beeldhouwer Truus Menger, de kunstenaar Ton van Kesteren en de ontwerper J.C. Stoffels 1878-1952 (catalogus tentoonstelling Drents Museum 2002). Hij was medeauteur van de publicatie De Lokroep van de Zee, verschenen ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging Van Zeeschilders.